Del 2: I ett glashus fullt med guld och förhoppningar – Perfect Eight
På vår högst intressanta resa genom High End rummen stötte vi på mässans enda expo-tjej! Det visade sig att hon vaktade ett rum fullt med glas och guld. Vi gick in och blev snabbt bemötta av två svenskar som tog oss på tour de Perfect Eight
De är ett relativt ungt svensk företag som grundades för ca. 10 år sedan och är huvudbaserade i Linköping. De lanserade sina första ”unika” högtalare för fem år sedan. Design och eklusivitet är deras ledord. Med andra ord lyx i överflöd.
I rummet finner vi högtalare som mycket riktigt ser ut att vara som de hävdar ”Sculptures of glass and gold”. De andra produkterna som har hjälper till är representerade av Ypsilon och Audiostone. Göran Rydqvist (Vice president of Marketing) börjar smörja in säljmaskineriet och fullkomligt bombarderar oss med tekniska detaljer om varför detta är the shit. Men lite guldkorn lyckades vi snappa upp allt!
Detta är inte högtalare främst för High-End entusiasten. Göran – som är gammal musiker – poängterar att deras kunder mest består av kvinnor med mycket cash och som kanske inte är speciellt insatta i audiofilernas värld. Sedan bytte han växel och började trycka mer på ljudet istället då påståendet ”högtalarna kan prestrera 134db rent ljud från tre meter”. Det är ju verkligen en bedrift och vi ställer oss väldigt skeptiska.
När de väl började spela på dem. Körde de en blandning av det vanliga d.v.s mer Celine Dion (yippi!). Stort plus var att det ”plötsligt” kom in en man med en bebis och då bytte representanten till barnvisor. Jag tyckte de lät bra men inget fantastiskt. Mina kollegor var lite mer hårda ”det distar för mycket och den klipper av vissa partier helt och hållet”. Alltså inget toppbetyg.
Konceptet är inte unikt. Det finns glashögtalare sen innan, men detta är troligtvis de snyggaste som har gjorts i denna kategori. Dessutom är prislappen (uppmot 250000€ för hela paketet) lite väl saftig för det ljudet som de kan leverera. Det kostar men det smakar inte speciellt mycket. Vi hoppas dock att de lyckas med sin försäljning för man har alltid en viss hejaranda när det gäller personer från samma land och alltid kul med att de försöker tilltala en ny målgrupp. Det är hög tid att kvinnorna bryter sig in i audiofil träsket!