Projekt på REHIFI.SE – så här tyckte studenterna.
REHIFI.SE intervjuar Erik som tillsammans med, Cecilia, Emil, Martin och Sebastian gjorde ett CSR arbete för REHIFI.SE. Tillsammans besitter de en väldigt gedigen kunskap, då de läser vitt skilda program så som Ekonomi kandidat, Politices kandidat och lärarutbildning.
Erik, hur kom det sig att ni valde REHIFI.SE?
Jo, allt började vid en gästföreläsning 2007. När Thomas (REHIFI.SE:s VD) höll en presentation av det dåvarande Repsam som senare blev REHIFI.SE. Mycket intressant företag tänkte jag för mig själv. Sedan dess har jag följt REHIFI.SE:s spännande tillväxtutveckling. Av skolan fick vi i uppgift att göra en konsultrapport. REHIFI.SE kom som ”top-of-mind”. Thomas Jönsson nappade snabbt på idén och vi började så smått med en ”brainstorming” av idéer av vad vi kunde arbeta med. Efter en lång utläggning över en lunch, på kniv och gaffel på Caroli i Malmö som REHIFI.SE bjöd på, kom vi fram till att jobba med CSR (Corporate social responsibillity). Eftersom Thomas, som själv en gång varit student i Lund, har stor erfarenhet av studentprojekt visste han att vi skulle lära oss mer om vi arbetade praktiskt istället för teoretiskt. Det praktiska arbetet resulterade i en kundundersökning som gick med ut i det senaste
nyhetsbrevet.
Vad resulterade detta i för REHIFI.SE?
Jo, bland annat så kommer det att ändras på hemsidan för att kunderna lättare ska kunna få reda på allt som REHIFI.SE faktiskt gör för miljön. Ett annat exempel är detta blogginlägg. Mer förslag är på gång som vi hoppas kunna presentera snart. Dessutom fick REHIFI.SE mycket bättre kännedom om sina kunder och deras önskemål genom undersökningen. Förhoppningen är att REHIFI.SE lyckats genomföra de flesta av dessa förbättringar under året!
Vad lärde du dig Erik?
Att det är stor skillnad mellan ljud och ljud, REHIFI.SE:s provanläggning var ungefär 2 000 gånger bättre än vad vi själva och andra studenter jag känner har råd med. Att arbeta praktiskt och verkligen jobba proffsigt med agendor och tidsbestämda möten för att passa Thomas hårda schema har också varigt lärorikt. Vi lärde oss även att utforma enkäter och utvärdera alla dess komponenter. Sist men inte minst så har vår generella kunskap om CSR och hur företag praktiskt arbetar kring det ökat markant. I vår utbildning ligger CSR delen på det teoretiska planet och det var en utmaning för oss att plocka ner teorin till ett praktiskt handlande.
Skulle du rekommendera andra studentgrupper att arbete med REHIFI.SE?
Absolut! Att jobba tillsammans med Thomas var mycket intressant. Enligt mig så handlar det mycket om ”access”, hade man som student arbetat med ett storföretag i en hård konkurrens så blir just tillgången till nyckelpersoners tid och material svårt. Thomas hanterade allt perfekt då han nästan alltid var tillgänglig via mail och SMS när man hade någon fråga eller bara ”bolla med material” (som tex. utformningen av enkäten).
Vi i studentgruppen tackar Thomas och REHIFI.SE för deras generositet och samarbete! Nu väntar vi spänt på hans reaktion på vår konsultrapport angående CSR.
REHIFI.SE tackar det ödmjukaste för studenternas insats och tyckte det var jätteroligt att få äran att jobba med dem!
Thomas Jönsson & Max Jönsson